ORIS PRETEKLOSTI KUMLJANSKEGA
Lega Kumljanskega je strateška, v osrčju Slovenije, ob pomembni komunikaciji reki Savi, na stičišču alpskega in dinarskega sveta. Značilnosti alpskega sveta se kažejo v konfiguraciji terena in v zastopnikih rastlinskih in živalskih vrst, znaki dinarskega sveta pa se kažejo v številnih kraških pojavih (vrtače in jame). Osrednji del Kumljanskega je vas Dobovec, k njej pa spadajo še zaselki Škofja Riža in Završje proti zahodu ter Župa in Ključevica proti vzhodu.
Zaradi mirnejših, spokojnejših časov, ki so značilni za prvi dve stoletji našega štetja, je bila možna poselitev nižinskih predelov. Zaton antike, za katerega je značilno nemirno obdobje, ki ga povzročijo premiki ljudstev z vzhoda, pa je zopet spremenilo poselitveno sliko. Varnost ni bila več samoumevna, ravnina pa prenevarna. Zopet se pojavi poselitev višjih predelov. Razlog je bil vse večji vdor ljudstev – začelo se je z Zahodnimi Goti, nadaljevalo s Huni, Vzodnimi Goti, Langobardi. Dobo preseljevanja ljudstev je v 6. in 7. stoletju zaključila naselitev Slovanov.
Zaradi rodovitne grude so bili v preteklosti naši kraji izključno agrarnega značaja (poljedeljstvo, živinoreja), bogastvo gozdov pa je botrovalo razvoju gozdarstva (riža ali drča – od tu ime Škofja Riža), žganje kop za pridobivanje oglja, apna. Reka Sava je omogočala transport produktov (žito, meso, les) v ostale dežele.
Od 12. do 17. stoletja je naše področje spadalo pod gospostva Žebnika, Svibna in Radeč (Ojstrovrharji, Celjski in od 1456 Habsuržani). 1444 se v listinah prvič omenjajo Završje, Dobovec, 7 let kasneje Ključevica. Ob koncu 15. stoletja so bili v zemljiškem gospostvu svibenske župnije v njenem najstarejšem urbarju omenjeni Škofja Riža, Matica in Sitni Kal. Celotno področje je moralo prispevati dajatve; pšenico, oves, sir, kokoši, jajca. Žebniški urbar iz leta 1578 nam govori, da je takrat v Škofji Riži bivalo 7 družin; 2 kmetiji s sirnico, 4 kmetije in 1 polovična kmetija, na Dobovcu je bivalo 8 družin; 2 kmetiji s sirnico, 5 kmetij in 1 polovična kmetija, v Matici 8 družin; 4 kmetije in 4 polovične kmetije, v Završju pa 5 družin, 4 kmetije in 1 polovična kmetija.
Zadnja stoletja pred koncem 1. svetovne vojne je to področje pripadalo Habsburški monarhiji, kasneje Avstroogrski. V 1. svetovni vojni so nekateri naši možje služili cesarjevo vojsko (Galicija), med obema vojnama pa je Kumljansko bilo del Kraljevine Jugoslavije. Med 2. svetovno vojno je bilo naše področje vključeno v nemški okupacijski sistem. Po vojni se Kumljansko še trdneje poveže s Trbovljami, saj se večina prebivalcev (tako moških kot žensk) začne množično zaposlovati v številnih industrijskih kompleksih.
Poleg ljudskih pripovedi tudi Valvasor poroča o številnih čudežih in uslišanjih, ki so se zgodila na Kumu. Sem so prihajale številne zaobljubljene procesije. Ena takih je bila iz Kostanjevice na Krki. O njej pravi kronist avgusta leta 1869 takole: “Zanimivo je bilo videti romarje iz Kostanjevice, kteri vsled stare navade vsako sedmo leto na hrib prihajajo in prinašajo darov za cerkev; med temi težko svečo, ktera tehta 14 liber.” To svečo so darovali prebivalci dolenjskega mesteca v zahvalo, ker so bili rešeni velike povodnji. Vsakih sedem let kupijo tudi novo obleko za sv. Nežo.
Okoli leta 1600 sta bili cerkvi zaradi požara obnovljeni. Leta 1961 pa so cerkev sv. Jošta porušili, da so na najvišji točki zgradili RTV oddajnik, relikvije in ostalo cerkveno opremo pa so prestavili v nanovo zgrajeno kapelo sv. Jošta 100 metrov nižje od prvotne cerkve sv. Jošta. Cerkev sv. Neže je iz 17. stoletja, iz istega časa pa je tudi samostojno stoječi zvonik poleg nje. Cerkvena oprema (oltarji, skulpture) je baročna, iz časa nastanka cerkve.
Danes Kumljansko predstavlja znaten del občine Trbovlje. Je bogato tako z naravnimi kot kulturnimi spomeniki. Od geomorfoloških ostankov (kraški pojavi), endemitskih vrst živali in rastlin, izjemnih etnoloških ostankov (kozolci, kašče), sakralnih spomenikov (cerkve in kapelice) pa je verjetno največja odlika vestnost in natančnost domačinov pri skrbi za izgled kmetij, gredic, vrtov in okolice. Infrastruktura je relativno dobro razvita, čeprav za nadaljnji razvoj potrebujemo dobre cestne povezave, kot minimalen življenjski, kulturni in ekološki standard pa kanalizacijo ter seveda čisto okolje. Ne delimo usode ostale občine, saj nam izobraževanje, dnevne migracije (v prestolnico), odgovornost za lastno usodo in dobrobit dajejo drugačno mentaliteto.
Avtor: Jasmina Bajde, univ.dipl.arheol.